Bu Blogda Ara

01 Mart 2010

Kitapların izinde: Cahit Külebi / Adamın Biri

Kullanılmış kitap okumayı severim. Özellikle eski dönemlerde yayımlanmış ve başka okuyucular elinden geçmiş, sayfalarına not düşülmüş kitaplara bayılırım. Kişisel tarihlerinin bir bölümünü bizimle paylaşır böyle okurlar. Kütüphaneme bir şekilde yolu düşen kimi kitaplarda da kişisel tarih izlerini görmek mümkün. İşte Cahit Külebi'nin Adamın Biri adlı şiir kitabına düşülen notlar.
Resimde görülen arka kapağa, kitap sahibi tarafından şunlar yazılmış:
"Bu kitabı meteliğe kurşun attığım soğuk bir ilkbahar pazarında kitapçının vitrininde görerek aşık oldum. Allem ettim kallem ettim o gün bu kitabı ele geçirdim. Bilhassa içinde HİKAYE'nin olması beni cezbetti. Paralı bir günümde yine Cahit Külebi'nin Rüzgâr ve Atatürk Kurtuluş Savaşında adlı eserlerini de alırım. 17/IV/1955, F. Mumcuoğlu, 3/VI/1959 Feyyaz Mumcuoğlu."
Elimdeki kitap Varlık Yayınları tarafından Kasım 1954'te yayımlanmış. Kitabın iki sayfa sonrasında başlangıç kısmında "59 Feridun Mumcuoğlu Teknik Okul / Zonguldak 19/IV/1955 Salı" ibaresi var. 

Anlayabildiğim kadarıyla: Kitap Zonguldak'ta Teknik Okulda okuyan 59 numaralı Feridun Mumcuoğlu'ya ait. Kitabın arkasındaki tarih kitabın satın alınma tarihi olmalı. İç kısımdaki tarih okumaya başlama tarihi olabilir. Arada iki günlük bir fark var ne de olsa. Feyyaz aynı kişinin diğer adı gibi görünüyor.

Sayfanın üstündeki Göcek ibaresi bulunulan yeri mi yoksa kişinin memleketini mi ifade ediyor? Meçhul. Notta bahsedilen kitapları bilmiyorum ama Cahit Külebi'nin Yeşeren Otlar kitabı da Feridun Mumcuoğlu tarafından alınmış. O kitap da bende. Sanırım her ikisini birlikte almıştım kitapçıdan. İlk sayfaya "27-X-1955 Zonguldak, Feridun Mumcuoğlu" notu düşülmüş. Demek ki şairin satışta olan bütün kitaplarını almış kahramanımız.  Fakat aynı tarihte değil, maddi imkânsızlık yüzünden daha sonraki bir tarihte. İlginç olan şu ki kitap dostu Feridun, kendisiyle ilgili bu bilgilerin dışında sayfalara herhangi bir şey yazmamış. Beğendiği şiirlerin altını olsun çizmemiş. 

Demek ki o yıllarda da öğrencilik zor zanaatmış.  Fakat buna rağmen, bir şiirin hatırına bir kitaba âşık olan, o kitabın izini süren, satıcıyla bunun için kıyasıya pazarlık yapan insanlar varmış. Darısı dostlar başına!


2 yorum:

  1. Bahsedilen yazı Feridun Mumcuoğluna aittir. Feyyaz Mumcuoğlu ise Feridun Amcamın kardeşi olur. O zor yıllarını Feridun amca hiç unutmamıştır. Zonguldakta okuduktan sonra devlet bursu ile Amerikada Petrol Mühendisliği okumuştur. Daha sonra bir müddet Türkiyede TPAO'da çalışmıştır. Buradan ayrıldıktan sonra Libya, Amerika, Kanada, Meksika gibi ülkelerde çalışmıştır. Kendisi 18.12.2012 itibariyle 85 yaşındadır ve yaşamını şu an Kanada'nın Calgary şehrinde sürdürmektedir. Kendisi tam bir hayırseverdir. Türkiye'ye geldiği dönemlerde öğrencilere burs imkanı tanımaktadır. Bende kendisinin yardımcı olduğu öğrencilerden birisiyim. Allah böyle bir hayırsevere daha nice uzun ömürler nasip eder inşallah. C. Erdem ERZURUM

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgilendirme için teşekkürler. İletinin özü tahakkuk etmiş oldu. İyilik timsali o zata ben de hayırlı ömürler diliyorum.

      Sil

Bu yazıyla, fotoğrafla, şiirle, eserle ilgili düşünceni yazman beni ancak sevindirir! Duam şu: Yorumlayan yorulmasın! :)